Tromsö

Puh vilken värme! Termometern visar just nu (Kl 13:00) på +30,5 grader på en nordvästvägg som varit i skugga hela morgonen och förmiddagen.  Men jag klagar inte. Har bara 75 m ned till en härligt svalkande sjö. Det är 24 grader i vattnet så man blir sådär lagom avkyld efter ett dopp om man låter vattnet på huden lufttorka.

Under helgen var jag och Kristina till Tromsö och hälsade på Matilda. Tromsö ligger långt ovanför polcirkeln och det var fortfarande midnattssol hela natten. Även där var det varmt, 25-26 grader. Vi hade hyrbil och hann se mycket under våra dagar däruppe.

Märklig stad. C:a 70000 invånare bor på en avlång ö i en fjord som omges av c:a 1000 m höga fjäll på alla sidor. Man tar sig till ön via antingen en hög och vacker valvbro eller via en tunnel från fastlandet. Såvida man inte flyger eller åker båt förstås. Flygplatsen ligger direkt intill stan med en landningsbana i nordsydlig riktning. Under vår vistelse förtöjde Hurtigruten vid en kaj bara femtiotalet meter från stadens centrum.

Stan är redan rätt stor men växer så det knakar i alla fogar. Det byggs överallt, villor, hyreshus, industrilokaler, utbildnings- och utvecklings centra, vägar, oljehamn och fiskehamn. Det råder och har rått en högkonjunktur i flera år på grund av förväntad utvinning av olja i ishavet.

De ca 1000 m höga fjällen som stupar brant ned mot havsnivån i fjordarna är mäktiga. Vi åkte linbana upp på ett fjäll alldeles invid bron ut mot Tromsön. Utsikten över staden uppifrån fjället var magnifik. Märkligt nog var det mycket varmare uppe på fjället än nere vid havsnivån.

För min egen del gick resan bra. Vi tog till gott om tid för resan, och trots ett par dosglapp, så hann vi med utan problem. Men hade vi inte tagit till i tidsplaneringen hade det blivit stressigt.

Och nu är vi tillbaka på hemmaplan igen. Igår hade vi besök av några bekanta från Uppsala och idag kommer Johan med sin familj. Då blir det fart igen.

Säljer någon bok då och då. Även våra gäster från Uppsala hade läst boken. Allt fler hör av sig med gillande kommentarer. Kul!